Site icon Psycholog Wrońska

Jak zmotywować się do biegania?

Jak zacząć biegać

Jak utrzymać motywację do biegania

Tysiącmilowa podróż zaczyna się od pierwszego kroku

Konfucjusz
Motywacja: jak zacząć działać?

Jak zacząć biegać?

Postanawiasz biegać kilka razy w tygodniu, bo uważasz, że to bardzo pozytywnie wpłynie nie tylko na Twoje zdrowie, ale też i na Twoje samopoczucie. Czujesz niesamowitą motywację do działania, więc przechodzisz do przygotowań. Zaczynasz od spraw najistotniejszych, czyli kupujesz odpowiedni strój, kurtkę softshellową i oczywiście rewelacyjne buty do biegania, których wybranie zajęło Ci jakieś 3 dni. Ustalasz nawet termin rozpoczęcia całej akcji, czyli poniedziałek, bo fajnie zacząć na początku tygodnia. Wielki dzień nadchodzi, a Ty… nie wychodzisz biegać, bo nie czujesz się zbyt dobrze i w związku z tym lepiej będzie jak zostaniesz w domu w towarzystwie Netflixa. Nadchodzi kolejny poniedziałek, a Ty nadal nie jesteś w stanie zebrać się rano, więc przekładasz to na wieczór. Po pracy jednak nie masz już na nic ochoty, masz wrażenie, że Twoja motywacja do biegania spadła do zera więc postanawiasz połknąć kolejny sezon ulubionego serialu z pozycji kanapy.

Brzmi znajomo? Zastanawiasz się jak to możliwe, że pomimo tylu przygotowań i tak nie udało się ruszyć z tym procesem?

Co to jest motywacja i dlaczego czasami nie wystarcza?

Mogłoby się wydawać, że w przypadku naszego przykładowego biegacza mamy spore szanse na powodzenie. Poczynił stosowne przygotowania, wszystko zaplanował, ustalił nawet termin – dlaczego nie zaczął biegać?

Otóż problemem tutaj jest motywacja, czyli jego stan gotowości do podjęcia określonego działania.

Trochę psychologicznej teorii 🙂 Motywacja może być:

Możesz teraz pomyśleć: „Ok, ale nasz biegacz raczej był mocno zmotywowany, ponieważ poczynił tyle przygotowań przed rozpoczęciem!”. Zgadza się, ale gdyby motywacja była tak prostym konstruktem, że można było by ją zamknąć jedynie w dwóch kategoriach, to myślę, że wszyscy biegalibyśmy od lat, znalibyśmy po 3 języki obce i mielibyśmy same dobre nawyki 😉

Dlaczego rezygnuję tuż przed startem?

Według teorii Elliota i Harackiewicza (1996), motywację do osiągnięcia sukcesu możemy podzielić na trzy postawy:

  1. Dążenie do mistrzostwa, które polega na ciągłym doskonaleniu się i podnoszeniu swoich kompetencji. Jeżeli lubisz ciągle podnosić sobie poprzeczkę i pokonywać kolejne trudności, a sam proces podnoszenia kwalifikacji daje Ci dużo radości, to Twój typ motywacji do osiągania sukcesu 🙂
  2. Dążenie do wykazania się, które wiąże się mocno z rywalizacją z innymi. Jeżeli lubisz osiągać najlepsze wyniki w grupie a porównywanie z innymi napędza Cię do działania, to to Twój typ 🙂
  3. Unikanie działania, które mogłoby spowodować negatywną ocenę własnych kompetencji. Jeżeli wolisz zrezygnować z wyzwania, które w Twojej ocenie może być powyżej Twoich kompetencji (ale obiektywnie możesz mieć świetne szanse na powodzenie), to jesteś w tej grupie.

W której grupie umieścisz naszego biegacza? W grupie 3, prawda? Wskazuje na to nie tylko to, że finalnie nie podjął działania, ale też to, że jego przygotowania były sposobem na odwlekanie wszystkiego w czasie, tak aby w rezultacie nie zacząć tego nigdy robić.

A w której grupie Ty się znajdujesz? Jak wygląda Twoja motywacja do biegania?

Motywacja do biegania – jak ją znaleźć?

Jak zmotywować się do biegania?

Motywacja do biegania – jak ją znaleźć i utrzymać? Jeżeli zauważasz u siebie taki wzór – mnóstwo przygotowań, świetny plan, a potem unik, to mam dla Ciebie kilka wskazówek:

Motywacja: Jak zacząć działać?

Jak zmotywować się do innego działania?

Sprawa wygląda identycznie – po prostu zacznij 🙂 Jeżeli chcesz zostać programistą, aby zmienić swój styl życia i mieć możliwość pracy zdalnej, to sprawdź co możesz zrobić aby to zaczęło się dziać już dzisiaj. Zapisz się na kurs, zacznij samodzielnie uczyć się z książek. Radykalna zmiana stylu życia zawsze wiąże się z lękiem. Jeżeli chcesz pisać bloga, aby podzielić się swoją pasją lub w ten sposób wyrazić siebie – do dzieła 🙂 Tutaj blokować może Cię to, co pomyślą o Tobie inni i sprawiać że będziesz unikać tego działania. Nie pozwól by obawy innych zatrzymały Ciebie. Jeśli chcesz więcej poczytać o motywacji, to zapraszam Cię do tego wpisu.

Dla mnie ten blog jest takim początkiem i przyznam szczerze – sporym wyzwaniem 🙂 Jestem ciekawa czy udało Ci się ostatnio zacząć coś całkowicie od zera? A może chodzi Ci po głowie jakiś pomysł i szukasz motywacji i wsparcia? Daj koniecznie znać w komentarzu 🙂

Exit mobile version